3.6
(5)
Sladká chuť podporuje, ale i ničí, okruh sleziny-slinivky. Ten je spjatý s elementem země. Země v nás evokuje pevnou půdu pod nohama, jistotu a stabilitu. Spadají sem 2 základní potřeby každého člověka a jsou to potřeba bezpečí a potřeba lásky. Pokud je máme naplněny, tak jsme v životě spokojení a velmi dobře rozlišujeme, co je a co není pro nás dobré.

Element země posiluje představa půdy zpevněné kořeny stromů

Slezina totiž ovlivňuje naše sympatie nebo pocit odporu či dokonce hnusu. Týká se to jídla, lidí i situací. Hraje také klíčovou roli v přeměně energie z jídla na využitelnou energii pro buňky. V podstatě určuje, co jsme nebo nejsme schopni přijmout (i sami sebe). S tím souvisí i další emoce, která se pojí k tomuto okruhu. Je to starost, starostlivost. Odmítání určité situace a neustálá snaha o její vyřešení „hlavou“ vede k pocitu nejistoty, nestability. Protože se zapojuje rozumová složka, která náleží k ledvinám, tak i úzkost a strach (stres). Výsledkem je, že máme pocit neustálé nespokojenosti, řešíme všechny problémy světa, a to nás vyčerpává. V situaci jsme zacyklení a nevíme, jak z ní ven. Jsme naštvaní sami na sebe a přidává se pocit bezmoci (to už se nám do toho hezky zapojila játra) a buď propadáme panice nebo jsme tzv. samovytáčecí. Tělo se samozřejmě snaží vyřešit nevyvážený stav po svém. Hledá možnosti, jak energetickou nerovnováhu rychle zvrátit. Jednou z velkých jistot pro každého člověka (pokud to tak není, tak mluvíme o mentální anorexii) je jídlo. A zejména sladké jídlo nebo potraviny s podobnou energií jako cukr. Řeknu to na rovinu, je to alkohol, v extrémním případě drogy.

Alkohol nás příjemně uvolní, ale spolu s uvolněním ztrácíme velké množství drahocenné energie

Proč tomu tak je?

Budu mluvit hlavně o cukru.
  1. Sladká chuť je první chuť, se kterou se člověk setkává v mateřském mléce a kojení je velmi úzce spjato právě se 2 základními potřebami: potřeba bezpečí a lásky. Takže od narození si hezky fixujeme touhu po sladké chuti.
  2. Cukr působí proti bolesti. U dětí do 1 roku velmi silně. Využívá se toho například u nedonošených dětí v inkubátoru, pro které je každá manipulace velmi bolestivá. Před každým úkonem dostanou do pusinky kapičku roztoku glukózy. Mrzí mě, že tuto informaci mám teprve chvíli a nestihla jsem ji vyzkoušet například před očkováním, když byli kluci ještě miminka. I tak musíme po každé návštěvě lékaře na lízátko do lékárny…
  3. Sladká chuť je velmi uvolňující, takže když jsme ve stresu a stažení, tak čokoláda dokáže zázraky. Stejně působí i alkohol a po náročném dni si muž otevře pivo k fotbalu a žena si dá dvojku vína.
  4. Cukr je zdroj rychlé energie. Neustálé řešení problémů nebo přemýšlení o nich nás dost vyčerpává a něco sladkého nás na chvíli nakopne. Bohužel opravdu jen na chvíli, protože tělo zas musí dorovnávat extrémní uvolnění, a to taky stojí energii.
  5. Cukr „uklidňuje nervy“. Když si dáme sladkost, tak se v mozku vyloučí látky, které nám navodí dobrou náladu (v extrémním případě to tělo také dorovná a my si začneme nadávat, že jsme tlustí a cítíme se ještě hůř).
Souvislostí existuje celá řada, ale chtěla jsem poukázat na ty nejčastější. Poznáváte v tom někde?

A jde to nějak změnit?

Samozřejmě. V prvé řadě je potřeba si všimnout toho, co se děje a uvědomit si sám sebe. Proč pořád máte chuť na to sladké nebo nedokážete usnout bez skleničky na noc? Kde se berou ty pocity, že nestíháte nebo že to, co děláte, není dokonalé? Proč na vás ostatní neustále přehazují svoje problémy a povinnosti? Je třeba začít opravdu u sebe, uvědomit si situaci kolem sebe a dostatečně zvolnit. Místo problémů jiných začít řešit ty vaše. Pokud se o někoho staráte, tak úplně stejnou péči dát i sobě, např. v podobě času pro sebe, kdy se věnujete činnostem, které dělají váš život spokojený. A samozřejmě se také zaměřit na to, co jíte, a zkusit zařadit do jídelníčku sladké chutě, které jsou přirozené. Například to může být sladká zelenina jako zelí, mrkev, cibuli nebo dýni.

Sladká zelenina dodá příjemný pocit uvolnění a navíc obsahuje spoustu složek důležitých k udržení zdraví

Při pečení a vaření začněte používat vhodné alternativy bílého cukru. Tohle téma krásně zpracovala moje kamarádka Anička Pačevová, která je veganka a přirozenému stravování se věnuje několik let. Další inspiraci na postupnou změnu jídelníčku můžete načerpat i ve FB skupině Ciť se skvěle ve svém těle. Najdete tam recepty, tipy, sportovní výzvy a také moje komentáře k psychosomatice a práci s energií. Do komentářů mi napište, jestli máte své chutě pod kontrolou nebo vás ovládají ony!

Jak byl tento článek pro vás přínosný?

Ohodnoťte jej pomocí srdíček

Oblíbenost článku 3.6 / 5. Počítadlo 5

Pokud se vám článek líbil a chcete získávat další užitečné informace

Sledujte mě i nadále!

Je mi líto, že pro vás článek nebyl užitečný.

Nechte mě to vylepšit!


PharmDr. Vendula Martinková

Specialistka na regeneraci organismu a reflexologii s citem. "Ukazuji lidem jak mohou pomoci svému tělu, aby se začalo uzdravovat samo, a pomáhám jim objevit a rozvíjet vlastní potenciál".

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *